Veelerveen 1 - BNC 1 (zon)

Veelerveen 1

BNC 1 (zon)

Tommy de Looze (penalty)

Mannen Zondag standaard, 1, 4e klasse D

17 oktober 2010 14:30

Houten, J.K. van

Geelhemden vergeten wedstrijd op slot te gooien!!

De ons allen welbekende JC debiteerde de navolgende quote al eens: “je moet schieten, anders kun je niet scoren.” Ik wil hier nu niet beweren dat de heren van Veelerveen in de wedstrijd tegen BNC niet op goal schoten, maar aan de scherpte ontbrak het nog wel eens zo vlak voor het vijandelijke hok. Om toch maar bij het begin te beginnen wil u graag meenemen naar 14.30 uur zondagmiddag 18 oktober 2010 op het zowaar zonovergoten sportpark van de lokale voetbalvereniging. De tegenstander van vandaag heette BNC. Een zware tegenstander die bekend staat om zijn felheid en daarnaast over een aantal goede voetballers beschikt. Dat ze in speelronde 6 de koploper TEVV de baas waren mocht in dat opzicht dan ook geen verrassing heten. De wedstrijd startte op een wijze die on-Veelerveens mag worden genoemd: VVV startte scherp. Of het lag aan de gematigde schutstalavond, een opwindende avond in de bioscoop, het creatief vervaardigen van peertjes in een lampenfabriek of het aanschouwen van ADO in het pluche van de bank: de ware oorzaak zal in nevelen gehuld blijven. Feit – zoals gezegd – was dat VVV goed begon aan deze wedstrijd en zijn tegenstander min of meer overrompelde. De ene doelrijpe kans na de andere viel te noteren voor de geelhemden. In minuut 5 was het dan ook al raak voor de gastheren. Nadat hij even daarvoor binnen het 5-metergebied de bal nog overkopte, was het nu niemand anders dan de topscorer van deze klasse Tommy de Gun die het net vond na een strakke voorzet van Merijn ter Velde. Na deze daverende ouverture ging VVV verder met aanvallen en leek het in feite een kwestie van tijd totdat het leer nogmaals doelman Börchers zou passeren. Letterlijk was dit laatste ook al het geval toen Merijn ter Velde na een afketsende bal op 5 meter van de goal de bal op krachtige wijze langs de doelman schoot. Daar waar de meeste aanwezigen aan 2-0 dachten, was het echter de laatste man van BNC die de bal op werkelijk formidabele wijze van de lijn wist te werken. Doordat de gastheer er in het eerste halfuur niet in slaagde om nog een aantal prachtige aanvallen niet af te ronden bleven de Finsterwolders in de wedstrijd. Waar BNC nog nauwelijks in staat was geweest om echt gevaarlijk te worden voor het doel van Veelerveen was het in de 40ste minuut dan toch echt de gelijkmaker die op het bord verscheen. Het tweede bedrijf begon vervolgens ook goed voor VVV. Na een minuut of 10 spelen was het Derk-Jan Nijboer die werd weggestuurd richting het vijandelijke doel. Eenmaal op bestemming aangekomen volgde een botsing tussen doelman en dhr. Nijboer. Eerlijkheid gebied te zeggen dat de scheidsrechter nogal ver verwijderd stond van deze collisie tussenbeide, waardoor er een discutabele penalty volgde. Niettemin: 2-1 door Tommy. Alvorens u in te lichten over de (on)gelukkige (maar net hoe u het wilt lezen) gelijkmaker die kort daarop volgde, wil ik door mijn zwartgele bril nog graag even de levensgrote kans van Merijn met u doornemen. Bij de 2-1 stand werd Merijn gelanceerd richting de – vandaag in grote vorm verkerende – BNC keeper Börchers. De kleine rechtsbuiten van VVV deed eigenlijk alles goed, hij passeerde de doelman en schoof daarop de bal richting het doel. Ware het niet dat evenals in de eerste helft het leer ook nu van de doellijn werd geruimd! Andermaal een gemiste kans om de marge in deze wedstrijd te vergroten. De reeds genoemde gelijkmaker volgde in de 60ste minuut. Vanaf dat moment raakte de wedstrijd in balans en golfde het spel op en neer waarbij er voor beide elftallen kansjes vielen te noteren. De winnende treffer leek een kwartier voor tijd dan ook te komen van wederom topscorer De Gun. Na een van richting veranderd schot van Martijn van den Boom belandde de Jabulani voor de voeten van de attente Tommy die hem middels een prachtige volley in de hoek schoot. Met nog een kwartier te spelen was het voor de 3de keer deze middag de thuisploeg die op voorsprong kwam. Het was echter BNC dat voor de 3de keer deze middag de gelijkmaker wist te produceren. Na een dubieuze overtreding op 20 meter van het hok van keeper Leontew volgde een directe vrije trap. Hierbij mag overigens vermeld worden dat BNC aanvoerder Buwalda de Jabulani op ongenadig harde wijze tegen de paal en aansluitend in de touwen joeg. Dat Leontew iets van overgewicht met zich meedraagt zal de meesten van u bekend zijn, maar neemt u van mij aan zelfs René Higuita op alle mogelijke methoden kansloos was geweest op dit schot. De resterende 10 minuten reguliere speeltijd en de daarop volgende blessuretijd was het vervolgens nog wel enerverend, maar bleef een winnaar achterwege. De 2de helft was de wedstrijd in evenwicht, maar het eerste bedrijf had VVV de winst al voor zich op moeten eisen. De geelzwarten hadden het dan ook aan zichzelf te danken dat het vandaag op een gelijkspel bleef steken. Spijtig, maar gelukkig bood het gerstenat ook vanmiddag weer uitkomst voor menigeen. Positief was vandaag in ieder geval het geboden spel en met dan met name dat van de eerste helft. Houden we dit niveau vast de komende periode dan zullen er ongetwijfeld een aantal overwinningen volgen. Volgende week uit naar MOVV in Midwolda. Naast de wedstrijd zullen we ook eens kijken of we de door Leo zo vurig gewenste gehaktballen ballotagecommissie in het leven kunnen roepen….