Veelerveen 1 (zon) - Pekelder Boys 1 (zon)

Pekelder Boys 1 (zon)

Mannen Zondag standaard, 1, 4e klasse D

10 oktober 2010 14:30

Molema, W.J.

VVV – Pekelder Boys

Alweer de nul

Na de weergaloze zondagmiddagvoorstelling ergens deep down in het mooie Drenthe van de vorige week, wachtte vandaag Pekelder Boys als opponent op sportpark Veelerveen. De Boys zijn een goede bekende, de ontmoetingen tussen beide teams zijn talrijk geweest in de historie. Vorig seizoen had VVV het geluk dat er 6 punten vielen bij te schrijven na de 2 ontmoetingen. Hoewel het seizoen 2010-11 nog in de kinderschoenen staat, was de inzet van deze ontmoeting toch de 3de plaats en daarmee de aansluiting met de top van de ranglijst.

Bekend van de Boys is dat ze veel strijd leveren, 3 helften lang. Dit tekende bij aanvang van de wedstrijd ook direct af. Daar waar VVV er toch een handje van heeft om zondagmiddag wat moeizaam op gang te komen, de vrijgezel wil tenslotte ook wat op zaterdagavond, was het zodoende Pekelder Boys dat het initiatief nam. Zonder al teveel noemenswaardigheden kabbelde de wedstrijd voort aangezien de verdedigingslinies aan beide kanten stonden prima opgesteld. De openingstreffer kwam dan ook wonderwel uit de lucht vallen. Ondanks het heidense karakter van zondagmiddagvoetbal leek het er toch sterk op dat er hulp van bovenaf optrad bij deze bijzondere goal van DJ Nijboer. Een vrije trap van Robbie de Wit vond na een lange vlucht ineens de linkervoet van dhr. Nijboer – dat deze hem middels een volley op de goal wist te werken mag haast al een godswonder heten – om vervolgens richting de doelman van Pekelder Boys te vliegen. De beste man stond keurig in de korte hoek opgesteld om het leer te pakken. Ware het niet dat de bal ineens achter de goalie in het netje rolde. Na schoorvoetend applaus van de mensen achter het desbetreffende doel, drong ook tot de rest van de aanwezigen door dat het zowaar 1-0 was geworden. Nijboer dus, onthoud die naam want meneer schijnt zowaar weer aan een goede reeks te beginnen.

Een nieuw elan leek zich over VVV uit te spreiden aangezien er na de 1-0 ook beter werd gevoetbald. De links- en rechtsbuiten van VVV werden dreigender en kwamen nu ook vaker in de gelegenheid om spits De Looze te bereiken. 5 minuten na de openingstreffer werd Merijn ter Velde weggestuurd richting het doel van Pekel, hij hield het overzicht en bediende Tommy de Looze. Tommy scoorde zoals alleen hij dat lijkt te kunnen. Het lijkt me wat overbodig om dit doelpunt nader te omschrijven of hier een al te lang verhaal van te gaan maken. Kortom: 2-0.

Vervolgens tot aan de rust waren het min of meer Italiaanse taferelen bij de thuisploeg. Naar achteren leunend, vertrouwend op de granieten verdediging onder leiding van de stevige J.M. Schortinghuis. De lange bal werd gehanteerd om de spitsen aan het werk te zetten. De beste kans hierbij was voor Merijn ter Velde die in een rechtsreeks duel met de doelman een polletje gras op zijn weg vond en zodoende jammerlijk miste. Aan de andere kant kwam keeper Leontew een keer fantastisch in actie nadat hij oog in oog stond met een spits van Pekelder Boys. Hoe de beste man dat lijf soms in beweging krijgt is mij een raadsel, maar fenomenaal was zijn redding in ieder geval.

Na de rust geruime tijd hetzelfde beeld. Pekelder Boys moest komen en VVV hoopte de beslissing in de wedstrijd te creëren door een snelle uitval. Het was wachten tot de 70ste minuut voordat er weer iets te juichen viel op het sportpark Veelerveen, ook dit keer weer voor het thuispubliek. Een vrije trap vanaf de zijkant werd ingebracht, de keeper van Pek. Boys schampte de bal waardoor deze zijn weg kon vervolgen richting de 2de paal. Wie anders dan Tommy de Looze stond daar om op geheel eigentijdse wijze het leer te doen verdwijnen in het net en daarmee de 3-0 aan te tekenen. Toegegeven, de bal was niet eenvoudig maar De Gun werkte de bal toch maar mooi binnen. Hiermee was de wedstrijd op slot gegooid. Een grote kans op de eretreffer voor de Pekelder Boys werd vervolgens ook niet binnengewerkt waardoor de eindstand na de 3-0 was bereikt. Een prachtig resultaat welke 5 minuten voor het eindsignaal nog enigszins werd bezoedeld door 2 onnozele gele kaarten en daarmee rood voor Merijn ter Velde.

Tot slot moet de navolgende, bijna onwerkelijke, statistiek nog even worden vermeld: 2 achtereenvolgende wedstrijden de nul achterin. Het belooft wat.

Volgende week alweer een thuiswedstrijd tegen BNC, die ondanks de slechte start dit weekend won van de tot dan koploper TEVV. Ook dat belooft wat…..