Wedstrijdverslagen tweede elftal

15 oktober 2022 10:30

Van onze anonieme voetballiefhebber ontvingen we deze week weer twee wedstrijdverslagen van het tweede elftal. Twee uitwedstrijden: één tegen Muntendam en één tegen Heiligerlee.

Zondag, 25 september

Muntendam 2 – Veelerveen 2

Waar ik de vorige keer nog sprak over het gebrek aan doelpunten, werd ik vandaag op mijn wenken bediend. Helaas vielen de doelpunten niet in ons voordeel. Na de aftastfase van beide kanten kreeg Muntendam grip op het middenveld en dat leverde een aantal plaagstootjes op, echter werd het daarna wel serieus. In een kort tijdsbestek kregen de geelzwarte heren 3 corners en 1 voorzet te verwerken. 4-0 voor Muntendam en daarmee zakte de moed van de spelers in de schoenen. Gelukkig bleef het hierbij en werd er gefloten voor de rust zodat de leiders het een en ander recht konden zetten, echter bleef ook na de rust het spelbeeld hetzelfde. De slimme geroutineerde spelers van Muntendam tegenover de jongere en minder ervaren spelers van Veelerveen. Daarnaast de blessures van Mike, Victor en Jacky, waardoor de laatste 20 minuten met 10 man gevoetbald moest worden. De score was toen al 6-0 en in de laatste minuten werd er nog 2 keer gescoord door Muntendam. Gelukkig lette de scheids niet goed op bij het invullen van de papieren en is de eindstand van 7-0 genoteerd. Na afloop werd er vooral gepraat door de spelers en de leiders over wat er mis is gegaan en wat er beter moet. Waren het dan toch de zenuwen voor de 1e competitiewedstrijd, een collectief falen of toch de combinatie van slaaptekort en (te veel) alcohol van de zaterdagavond? Het 2e elftal is volgend weekend vrij en vermoedelijk zullen meerdere spelers met het 4e of de ST meegaan om de personele problemen op te lossen. Het 2e mag op 9 oktober aantreden tegen Heiligerlee 2. Nog tijd genoeg voor Gerard en Arjan om de jongens scherp te krijgen.

Zondag, 9 oktober

Heiligerlee 2 – Veelerveen 2

Waar de heren, van het duo Arjan en Gerard, 2 weken geleden nog een zeer duidelijke nederlaag leden, verwachtte ik dit weekend een scherp en gebrand 2e elftal te zien, echter is Heiligerlee uit nooit makkelijk. Grote veranderingen qua opstelling en spelers verwachtte ik niet aangezien er een mannetje of 6 geblesseerd of niet aanwezig zijn. Wel zag ik tot mijn verrassing dat Gijs en Martijn in de basis stonden en dat is aan de andere kant ook wel logisch want ook de wisselspelers bij het 1e moeten hun speelminuten maken. Op doel stond Arjan in plaats van Stan, want Stan moest `s middags Thomas vervangen bij het 1e.

De wedstrijd begon en Heiligerlee begon direct hoog druk te zetten waardoor de mannen van het 2e moeite hadden met het voetballen van achteruit en hierdoor werd af en toe de lange bal gehanteerd. Eén van die lange ballen belandde bij de spitsen Jacky en Jesper en na een kleine sprint en uitkapbeweging had Jesper de bal vrij om in te schieten en liet dat ook niet na. De keurig in de kruising geplaatste bal leidde tot de 0-1. Echter betekende dit ook dat Heiligerlee nog meer naar voren begon te spelen en een kleine 25 minuten later stond er 3-1 op het briefje van de scheids. Onrust in de verdediging, balverlies op het middenveld, niet goed uitverdedigen resulteerde in 1-1. Een bal via de een medespeler proberen weg te werken (2-1, ongelukkig eigen doelpunt) en een tegenstander die vrij kon inkoppen uit een corner (3-1) waren de oorzaken van de achterstand. Hierdoor liet Heiligerlee zich wat inzakken en kon Veelerveen beginnen met voetballen. Kleine kansen dienden zich aan en één van de aanvallen resulteerde in een 1 op 1 situatie tussen Jacky en de keeper. 3-2 was de ruststand. Ondertussen waren de geblesseerde spelers al vervangen door de wisselspelers en namen 2 spelers die niet meer fit waren plaats op de bank voor de 2 helft.

Heiligerlee bleef ook in de 2e helft druk zetten en voetballen. Uit een ongelukkige kruisende loopactie tussen aanvaller en verdediger, viel de spits van Heiligerlee in het strafschopgebied en werd door de scheidsrechter gefloten voor strafschop. Arjan in de linkerhoek, bal in de rechterhoek: 4-2. Kort daarna dacht Jacky een bal uit de 16 meter te koppen maar kopte tegen zijn eigen schouder aan, wat de scheids zag als een handsbal. De ongelukkig penalty werd via de kruising over geschoten (karma dingetje) en waar Veelerveen weer aan aanvallen dacht veroorzaakte Martijn even later een vrije trap op 20 meter van de goal. Deze werd door Heiligerlee vakkundig over de muur en buiten het bereik van Arjan binnengeschoten 5-2. Met nog 10 minuten op de klok begon de tijd te dringen echter had Heiligerlee geen haast en probeerde Veelerveen middels counters en voetballend nog het een en ander recht te zetten en bijna slaagde de mannen hier in. Via Jacky (5-3) en de inmiddels in het veld teruggekeerde Jesper werd het 1 minuut voor tijd zelfs 5-4. Helaas was er geen tijd genoeg meer voor de 5-5. Ten opzichte van de wedstrijd tegen Muntendam zag ik veel positieve dingen op en rondom het veld, wat weer vertrouwen geeft voor de toekomst.

De voetbalsupporter/ -liefhebber